ARTIST STATEMENT

I am Beáta Szabó, a visual and performance artist based in Budapest. My work moves within a symbolic pentagram: woman, body, food, magic, and medicine—corresponding to the five senses, wholeness, and healing. I am inspired by women’s hidden knowledge, the stories embedded in the female body, and the kitchen as an alchemical space. For me, magic is a healing science that can also redress historical and social injustice. I am drawn to witches, cannibals, and all beings feared and excluded—those with dark, unknowable powers, capable of cooking, consuming, or devouring with their vaginas.

I am fascinated by the viscera—the interior of the body. At sixteen, I attended a forensic autopsy. The body, still warm from a wedding death, was cut open before me. It felt as though my own abdomen had been incised. But from this act emerged a vivid, sacred inner garden of blood and tissue. Since then, I’ve tried to capture this mix of terror and holiness in my art. Hospital experiences in my childhood led to short-term medical studies, further deepening my understanding of the body.

I began as a painter, first depicting human organs. Later, I painted food as it appears inside the body—digested, in darkness. I’ve always used my hands, building thick, raw layers of paint, eventually treating it like clay. Engaging with the paint through touch allows the body to lead. Then I began casting what I once painted: sculpting female bellies from chocolate, fat, and gelatin. These edible sculptures became ritual objects. In the act of slicing and tasting a human-like form—sometimes bleeding—audience and artist merged in a forbidden, transformative unity. This moment of shared sensation led me from painting into performance.

My works center the sacred, healing relationship between food and body. I’ve made medicine from my tears to offer the emotionally wounded. Working a miracle, I turned the wine into blood and offered it to seekers in my underground cistern. I’ve brewed bewitched beer and opened hidden taverns, where we gather under the spell of shared taste and forbidden freedom.

 //

Szabó Beáta vagyok, Budapesten élő és dolgozó képzőművész. A nő, a test, az étel, a mágia és az orvoslás pentagrammában mozgok, amit én az öt érzék, a teljesség és az egészség jelentésben használok. A nők árnyékban élő tudása, a női testben tárolt történetek és a konyha mint alkímiai labor inspirálnak. A mágia számomra gyógyító tudomány, mellyel társadalmi és történelmi igazságtalanságok is orvosolhatók. A kannibálok, a boszorkányok foglalkoztatnak, és minden társadalomból kirekesztett, dehumanizált lény, akitől félni kell, mert ismeretlen sötét hatalmánál fogva képes akár bárkit megfőzni, nyersen megenni vagy a vaginájával elemészteni.

A test belseje, a zsigerek érdekelnek. Tizenhat évesen igazságügyi boncoláson vettem részt. Ekkor láttam először, hogy felvágnak egy emberi testet, ami még szinte ki sem hűlt, mert akkor hozták frissiben egy lakodalomból. Az élmény tényleg annyira húsbavágó volt, mintha az én hasamon ejtették volna azt a sebet. Majd a metszést követően feltárult egy színekben gazdag rejtett, belső kert, amely vérből és szövetből nőtt. Azóta is ezt a szentséggel kevert borzalmat próbálom megragadni a munkáimban. Ez és a gyermekkoromban túlélt kórházi események vezettek rövid távú orvosi tanulmányaimhoz.

Képzőművészeti pályámat festőként kezdtem. A festményeim is szervesen kötődnek a testhez, emberi zsigereket festettem kezdetben. Az ételfestményeimen megjelenő ételeket is a testemben, a különböző emésztési fázisokban, a sötétben ábrázoltam. Amióta csak festek, a festéket kézzel kenem a vászonra, egyre súlyosabb és vastagabb rétegekben, ma már úgy használom, mint az agyagot, a vászon csak tartószerkezetként funkcionál. Egy kritikus ponton úgy döntöttem, hogy inkább ételből öntöm ki azt, amit festékből formázok. Így készültek a csokoládéból, zsírból és zselatinból álló női has szobraim. Ezek elfogyasztása igazi happeningekké alakult. Teljesen beszippantotta a jelenlevőket az akció és a játék ereje, hogy felvágunk és megkóstolunk egy emberi hasnak látszó szobrot, ami akár még vérzik is. Az esemény pillanatai, amikor a szobor, a résztvevők és én, mind eggyé válunk egy szuggesztív és tiltott érzésben olyan egység élmény számomra, ami a festészettől a performativitáshoz juttatott.

A test és az étel közötti gyógyító, mágikus és szakrális kapcsolat jelenik meg azokban a performatív munkáimban is, amikor a könnyeimből gyógyszert preparálok az érzelmi sebekre és a szenvedőknek kínálom, vagy amikor a bort vérré változtatom és a földalatti ciszterna szentélyembe tévedőknek ajánlom megváltás reményében. Nőként csodát tenni vagy kocsmát felállítani a föld alatt, ahol a saját főzésű söröm árulom, mint bájitalt olyan események, ahol mind együtt a tiltott szabadság érzésében kapcsolódhatunk.